Omgaan met de krapte op de arbeidsmarkt: 5 tips
Hoe zorg jij ervoor dat je aantrekkelijk blijft voor werkzoekende? Deze krappe arbeidsmarkt zorgt ervoor dat je extra kritisch mag zijn op je wervingsacties. Je inleven in de kandidaten en bedenken waarom ze voor jouw organisatie willen werken zijn mooie vragen om invulling aan te geven.
Tip 1. Houd het wervingsbudget voor 2022 scherp in de gaten
We starten met de belangrijkste tip: houd je wervingsbudget voor 2022 goed in de gaten. We zagen het vorig jaar al: overheden die in het laatste kwartaal geen budget meer over hadden voor het werven van goed personeel.
Het aantal vacatures in 2021 kwam veel hoger uit dan te verwachten was en er was dus niet genoeg begroot voor werving. Het budget bleek ontoereikend en er werd te laat geanticipeerd op de ontwikkelingen in de markt. We zien dit ook terug in een dip in het aantal openstaande vacatures bij gemeenten in oktober en november 2021.
Bron: A&O fonds gemeenten
Het gevolg van onvoldoende aandacht en budget voor werving: 64% van de organisaties kiest voor dure werving & selectie, in 53% van de gevallen wordt het salaris verhoogd en in 28% van de gevallen wordt zelfs gekozen voor een mindere kandidaat.
Zonde! Werving & selectie zorgt voor hoge eenmalige wervingskosten en een mismatch is structureel duur voor je organisatie. Toch heeft 26% van de werkgevers geen wervingsprobleem. Ze schakelen zelden een duur W&S-bureau in en hebben bijna altijd voldoende gekwalificeerde kandidaten om uit te putten.
Maar hoe bereik je dat in deze tijd? Het brengt ons bij de volgende tips.